2015. április 22., szerda

Idő, az illúzió, ami nincs is


Sokan mondják, hogy a mostani időkben már egyre kevesebb jelentősége van az időnek. Hogy az idő relatív, hogy tudjuk hajlítani, így bárhol ott lehetünk időben, ha nem is időre...

Mégis a legtöbb ember számára problémát jelent az idő. Egyre inkább úgy érezzük, hogy felgyorsul, nem tudunk lépést tartani vele, pedig egyre több minden érdekel bennünket.

A gyerek, a család, a munka, új dolgok tanulása, na és persze a feltöltődés, ezek mind-mind időigényes dolgok.

Nézzük meg hát, hogy mi minden befolyásolja időbeosztásunkat, hogyan tudunk urrá lenni a minket körülvevő "időkáoszon".



Szakértők szerint 4 oka van annak, hogy nehézségeket élünk meg az időbeosztás kapcsán:


  1. Nem állítunk fel fontossági sorrendet. Biztosan ismeritek azt az érzést, amikor elindulsz, a konyhába, hogy igyál egy pohár vizet, de látod, hogy koszos a konyharuha, így hát mész a fürdőbe, hogy bedobd a szennyesbe, itt megpillantod a WC-t, amit vállalhatatlan állapotban hagyott ott a kisebbik gyereked, ezért nekiállsz kimosni, meg is teszed, de közben rájössz, hogy WC papír sincs kitéve, így beszaladsz a kamrába érte. Ott szembejön néhány rothadó alma, amit persze kidobsz a konyhai szemetesbe. Közben eltelt fél óra. Már el is felejtetted, hogy miért mentél a konyhába, pedig azért áltál fel a munka mellől, hogy vizet igyál. Így a munka sem haladt, és még a víz is kimarad...
  2. Halogatunk. Az egyik legrosszabb dolog, amikor azt érezzük: na, mindjárt nekilátok, csak még... Megnézem a facebookomat, vetek egy pillantást a leveleimre, utána nézek annak a cuki cipőnek, amit a barátnőmön láttam. Hamarosan arra ocsúdhatsz, hogy eltelt két óra, elfáradtál, de a dolgoddal nem haladtál semmit. "Na, majd holnap!" jegyzed meg rezignáltan, bár már magad sem hiszed, hogy lesz ebből valami.
  3. Mindent tökéletesen próbálunk csinálni. Addig addig csiszolgatjuk dolgainkat, míg eljár felette az idő. Aztán már nem látjuk értelmét előrukkolni vele.
  4. Túl nagy fába vágjuk a fejszénket. Ahogy a bölcsek mondják: szeleteld fel az elefántot, ne egy darabban próbáld megenni. Sokszor elfelejtkezünk erről az alapigazságról, aztán azt sem tudjuk, hogy egy nagyobb feledatba melyik végén fogjunk bele...

Mit tehetünk?

  1. Állítsunk fel fontossági sorrendet, és készítsünk listát tennivalóinkról. Nagy élvezetet jelent a lista pipálása. Fontos azonban, hogy ne tervezzük túl magunkat, mert a nap a legjobb tervek esetén is csak 24 órából áll.
  2. Írjuk le egy jegyzetfüzetbe, word dokumentumba, alkalmazásba azonnal a felmerülő ötleteinket. Így nem kell mindent a fejünkben tárolni, jobban tudunk a feladatra koncentrálni. Melléírhatjuk azt is, hogy "elintézendő", "idézet", "tanfolyami ötlet", így később könnyebben tudjuk rendszerezni őket. Akár az ágyunk mellett is érdemes tollat, papírt tartani.
  3. Tanuljunk meg delegálni! Sok dolgot családtagjaink, beosztottaink és munkatársaink is el tudnak végezni. Igen, nem pont úgy mint mi... Ám lehet, hogy ez nem is baj. Írjunk le pontos utadításokat, folyamatokat, feladatokat lépésről lépésre annak, akitől segítséget várunk.
  4. Állapítsuk meg, mikor vagyunk a leghatékonyabbak. Energiaszintünk nem állandó a nap folyamán. Figyeljük meg, mikor vannak a kreatív időszakaink, általában két napi csúcsunk van, és vannak alacsonyabb teljesítőképességű időszakaink, ahová inkább rutin feladatokat érdemes tenni. Sokat segíthet ennek meghatározásában, ha néhány napig pontosan regisztáljuk, hogy mit, mikor  és mennnyi időn keresztül csinálunk.
  5. Egy hosszabb munkafolyamatban tartsunk előre betervezett szüneteket. Ilyenkor álljunk fel, főzzünk egy teát vagy igyunk egy pohár vizet. Nyújtózkodjunk. Fontos, hogy a szünet ne tartson túl sokáig, mert akkor nehezen hanglódunk vissza a témához.
  6. Legyen egy listánk 5 perces elintéznivalókkal, amelyekkel hatékonyan kitölthetjük az idő réseket.


Hogyan fogjunk hozzá?


Vezessünk időnyilvántartást 3-5 napig, amikor feljegyezzük, hogy mivel mennyi időt töltöttünk el a nap folyamán. fontos, hogy legyünk őszinték magunkkal, mert csak így van esélyünk felderíteni, hogy mire fordítjuk ténylegesen az időt. Aztán tegyük fel magunknak a következő kérdéseket:

  1. Mikor vannak a legproduktívabb időszakaim?
  2. Túl sokat telefonálok?
  3. Mik a legnagyobb időpazarlásaim?
  4. Hogyan csökkenthetném az időpazarló tevékenységeket?
  5. A nap melyik része a legalkalmasabb a rutin tevékenységekre?
  6. Szükségem van-e olyan időre, amikor teljesen háborítatlanul dolgozhatom, és csak életbe vágó esetekben zavarhatnak?
Ezaknek a kérdésedkenek a megválaszolása után már gyerekjáték lesz a saját, személyreszabott időbesoztásod elkészítése. Sok sikert hozzá!

Tetszett a cikk? Szívesen kapnál még tippeket? Iratkozz fel hírlevelemre!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése