Mások a mai kamaszok, mert…
… mi másképp állunk hozzájuk, mint
velünk tették a szüleink.
Személyes
példámból azt szeretném megosztani, hogy kezdettől fogva az volt a célom, hogy
a gyermekeimből önálló gondolkodású, céltudatos embert neveljek. Ezért
általában kikértem a véleményüket, sok mindent közösen döntöttünk el és sok
dologban hagytam őket önállósodni. Így a kamaszkorban, amikor az individuális
törekvéseik felerősödtek, bizony nem hagyják magukat parancs szóval iránytani,
sőt ki is fejezik ellenérzéseiket. Ezt szülőként nem könnyű
elviselni/kezelni, hiszen mi a töredékét sem engedhettük meg magunknak a
szüleinkkel szemben. Nincs mintánk az ilyen típusú konfliktusok kezeléséhez. Tehát a modern nevelési elveink nagyon jól
működnek, amíg nincs probléma, ám, ha stresszbe kerülünk, visszanyúlunk a
régi mintáinkhoz, ami persze szintén eredménytelen, mert más az alapja a nevelésnek.
Bizony, ilyenkor teljes zavarodottság uralkodhat el rajtunk.
… Mi, ilyen korunkban, utáltuk a
felnőtteket, amikor parancsolgattak vagy prédikáltak, és nem akarjuk, hogy a
gyerekeink bennünket is utáljanak.
Előfordulhat,
hogy a fentiek miatt nem szabunk megfelelő határokat, hanem hagyjuk, hogy
gyermekeink a fejünkre nőjenek. Persze minden gyerek és minden család más! Így
a határok is mások lehetnek, de fontos, hogy legyenek. A határ egy kapaszkodót
jelent a kamaszoknak, ami ellen lázadnak ugyan, mégis biztonságot ad számukra.
A határt olyan szorosra szabjuk, hogy amikor megszegi se „essen” túl nagyot. Ha
általában jó a kapcsolatunk, akkor kamaszunk elfogad 1-1 szigorúbb szabályt.
Morogni persze neki is joga van. Nekünk kell tisztában lennünk azzal, hogy
mennyire és meddig tartunk fenn egy korlátot.
… Nincs pozitív jövőképük, bennünket is
bizonytalanak látnak.
A
mai világban sok a bizonytalanság minden tekintetben. Gazdasági válság van,
bizonytalan a munkahelyünk, a pénzügyi helyzetünk, rengeteget dolgozunk azért,
hogy az egyáltalán nem kicsi igényeket ki tudjuk elégíteni. Az utóbbi időben
bekerült a köztudatba a 2012-es dátum, mint aktuális világvége időpont, és ez
is keltheti azt az érzést gyermekeinkben, hogy nincs értelme tanulni, inkább
csak bulizzunk, úgymond „érezzük jól magunkat”, hiszen ki tudja, lesz-e
egyáltalán jövő, ahol számít a ma megtanult tudás?
… Ők már nem tudják, nem akarják
elrejteni „sérültségüket”.
Ez a lázadásuk. Amíg mi igyekeztünk nem mutatni, hogy mennyire érdektelen egy tanár vagy egy tantárgy, ők már nyilvánvalóvá teszik a tagadásainkat, és sms-eznek, körmöt festenek, esznek, beszélgetnek az órákon. Mi meg próbálunk magyarázkodni a szülőiken...
Hogyan bánjunk velük?
… nincs pontos recept, egyedi, kreatív
megoldásokat kell kidolgozni családunk számára.
… Merjünk segítséget kérni, ha kell más szülőktől, vagy szakemberektől.
... Emlékezzünk vissza saját kamaszkori vágyainkra, félelmeinkre.
… Tűzzünk ki közösen célokat kamaszunkkal.
… Tartsuk fenn a jó személyes kapcsolatot konfliktusaink közepette is.
És persze nem árt a jó humorérzék sem:)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése