"A probléma soha nem a probléma, a probléma az, ahogyan érzünk a probléma iránt."
Gordon Stokes
Kedves Kollégáim,
Van-e közöttünk olyan, aki már ült döbbenten a klienssel szemben,
és alig tudott a panaszáradat elől kitérni?
Van-e közöttünk olyan, aki a kliens különféle témák között ide-oda
ugráló szóáradatából nem tudta leszűrni az oldás elején a lényeget?
Van-e közöttünk olyan, aki a némán sírdogáló vagy éppen
ellenállása miatt hallgató klienst nem tudta szóra bírni?
Pont az ilyen esetek miatt jött létre ez a blogbejegyzés.
Tudom, hogy sokan sokféle módszert használunk, hogy
eljuttassuk a kliensünket a számukra vágyott állapot megfogalmazásához.
Ahhoz, hogy a kliensünk úgy érezze: megértettük őt,
megértettük a problémáit, és megtalálta azt a célállapotot, ami változást
hozhatna a problémáiban, nagyon fontos, hogy értő figyelemmel hallgassuk meg a problémáit.
- Az
egyik legfontosabb stresszokozó, hogy szeretnénk
elérni egy célt, de nem igazán bízunk önmagunkban, a képességeinkben,
hogy ez sikerülhet. Ilyenkor olyasmit hallunk a klienstől, hogy „az én
koromban…” „3 gyerek mellet ezt hogyan is tehetném…” Ugyanilyen
kifogásokat hallhatunk, ha szeretnénk
elengedni egy helyzetet, de a megszokás vagy a jövőtől való félelem miatt
nem merjük meglépni a változást.
- A
másik nagy stresszokozó kör az elvárások
köre. Mindhárom esetben az a cél, hogy megtanuljam kezelni ezeket az
elvárásokat, és a viselkedésemet ne az elvárásokhoz, hanem ahhoz
igazítsam, hogy hogyan érezhetném jól / érezhetnénk jól magunkat a
jelenben.
- Problémát
okozhat az elvárás, amit önmagunk
felé állítunk. Pl. legyen akkor is katonás rend otthon, ha 3 kicsi
gyerek van. Ez ugye lehetséges, főleg, pillanatokra, de egy ilyen
elvárás, amikor elvárom magamtól, hogy rendet tudjak tartani megölhet.
Teljesen irreális.
- A
másik elvárás típus, amikor mások elvárásának
akarunk megfelelni. Például, én nem főznék minden nap, de a férjem
elvárja a meleg ételt esténként, hiszen úgyis otthon vagyok a
gyerekekkel, és nem csinál semmit. (Apropó, ismeritek a viccet, amikor a
férj hazatér, és nem találja a feleségét. Ellenben a nappaliban két
gyermekük a szétdobált játékok között visítva verekszik, míg a harmadik
éppen a popsi kenőccsel próbálja kidekorálni a falat és a papírokat.
Vacsora sehol, a konyhában halomban áll a mosatlan edény. A férj
rémülten, rosszat sejtve keresi a feleségét szobáról szobára járva, míg
rátalál a hálószobában. Az asszony arcpakolással az arcán, köntösben
fekszik az ágyon, kellemes zenét hallgat és egy női magazint lapozgat. A
férj ráförmed: „Normális vagy? Nem hallod, mit művelnek a gyerekek. Azt
hittem valami komoly bajod van!” A feleség nyugodtan emeli fel a szemét
az újságból: „Nincs semmi gond, Drágám, csak megakartam neked mutatni,
hogy milyen az, amikor én csak itthon meresztem a seggem, és nem csinálok
semmit.”)
- A
harmadik elvárás, ami stresszt okozhat az az, amit mi várunk el másoktól. Hogy a háztartásnál és a házastársnál
maradjunk, lehet, hogy amikor hazaérek, azt várom a férjemtől, hogy
kezdjen velem beszélgetni. És ha ezt nem teszi, mert mondjuk meccset néz,
akkor dühös leszek rá, jól megsértődöm, és akkor persze, mint tudjuk,
szex, az nem lesz.
- A
harmadik típusa az ügyeknek a szerkezet
funkcióhoz kapcsolódik. Az is stresszt okozhat, hogy a párunk, a
gyerekünk a főnökünk másmilyen, tőlünk eltérő szerkezettel bír. Pl egy
önbizalom C mindent azonnal akar, általában nem kér segítséget, sőt, ha
kér is, hamarabb megcsinálja, mint ahogy a másik odaér.
Lányok, nem tudom, van-e valakinek ilyesfajta személyes tapasztalata?
Persze itt is van elvárás, hiszen azt várom el a másiktól, hogy olyan
legyen, úgy reagáljon, mint én. Ahogy apukám szokta volt mondani: „De kár,
hogy nem én csináltam minden embert”
. - A negyedik esetben valamilyen jellemző érzelmet fedezhetünk fel Ilyen lehet a félelem, a harag, a tehetetlenség vagy a közömbösség érzése. Nekünk One Braineseknek nagy szerencsénk, hogy rendelkezésre áll a Viselkedési Barométer. Így ha be tudunk azonosítani egy stresszelő érzelmet, akkor máris ott a túloldalon a vágyott állapot. Pl. ha valaki fél, akkor több önbizalom, biztonság érzet kell, ha valaki dühös, akkor tisztáznia kell, hogy mi a megfelelő szándék a részéről, amiért tenni tud, ha levertnek érzi magát, akkor arra vágyik, hogy legyen ereje törődni a dolgaival.
Azonkívül, hogy mit hallunk meg a kliens szavaiból, fontos az
is, hogy hogyan közöljük vele, amit hallottunk. Lehet ezt nyersen: „ja, hát
akkor neked az a bajod, hogy állandóan meg akarsz felelni a férjednek” Néhányan
még azt is hozzáteszik: „Be kellene már fejezni ezt végre!”. És ez a mondat
talán még igaz is! De a kliensben azt az érzést keltheti, hogy nem elfogadható
a viselkedése, és már megint valaki meg akarja mondani neki a tutit.
Két eset lehet, elfogadja amit mondunk vagy fellázad ellene, és azzal a rossz érzéssel távozik, hogy nem értették meg, sőt valamit rá akartak kényszeríteni. Én egy sokkal gyengédebb módszert, az értő figyelmet szeretném figyelmetekbe ajánlani. Erről Thomas Gordon: P.E.T. – Szülői eredményességi Tréning című könyvében olvashattok bővebben.
Jó, ha néha összefoglaljuk, amit megértettünk:” Jól értem, hogy arra gondolsz…” De „a gondoltál már arra…”, „előfordulhat, hogy…”, „esetleg van-e olyan szófordulatok is remek eszközök arra, hogy a kliens gyengéden megvizsgálhasson egy-egy alternatívát. Ha úgy érezzük, hogy megvan az ügy, akkor javasoljuk, hogy a kliens fogalmazza meg a saját szavaival. Ha van egy mondata, akkor mondja ki. Onnan tudom, hogy jó a cél, hogy a stressz miatt elenged az izom.
Két eset lehet, elfogadja amit mondunk vagy fellázad ellene, és azzal a rossz érzéssel távozik, hogy nem értették meg, sőt valamit rá akartak kényszeríteni. Én egy sokkal gyengédebb módszert, az értő figyelmet szeretném figyelmetekbe ajánlani. Erről Thomas Gordon: P.E.T. – Szülői eredményességi Tréning című könyvében olvashattok bővebben.
Jó, ha néha összefoglaljuk, amit megértettünk:” Jól értem, hogy arra gondolsz…” De „a gondoltál már arra…”, „előfordulhat, hogy…”, „esetleg van-e olyan szófordulatok is remek eszközök arra, hogy a kliens gyengéden megvizsgálhasson egy-egy alternatívát. Ha úgy érezzük, hogy megvan az ügy, akkor javasoljuk, hogy a kliens fogalmazza meg a saját szavaival. Ha van egy mondata, akkor mondja ki. Onnan tudom, hogy jó a cél, hogy a stressz miatt elenged az izom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése