2017. május 31., szerda

Mit tegyél, ha nem jön el a kliens?


Segítőként gyakran bosszankodunk, amikor egy kliensünk az utolsó pillanatban mondja le az oldást vagy éppen minden bejelentés nélkül, egyszerűen csak nem jön el. Pedig ez mindannyiunkkal előfordul, sem szégyen, sem bűntudat nem kell, hogy kapcsolódjon hozzá. Ám jó, ha megvizsgáljuk, mit tehetünk ilyenkor.

Amikor nem jön el a kliensünk, könnyen dühösek leszünk rá, fortyogunk magunkban, vagy panaszkodunk kollégáinknak, hogy milyen méltatlanság esett meg velünk. Érthető is a haragunk, a felháborodásunk, hiszen abból a kivetített félelemből fakad, hogy ha ez így megy tovább nem lesz miből megélnünk... 

Miért fontos másképp szemlélnünk ezt a kérdést?

Amikor dühösek vagyunk és félünk, akkor áldozatnak érezzük magunkat. Ám amint megjelenik a stressz generálta üss vagy fuss reakció, kiadjuk a kezünkből az irányítást, és a saját viselkedésünk helyett a másikéra tesszük a hangsúlyt. 

Megjelennek a stresszel terhelt mások felé felállított mércék. "Legalább szólt volna!" "Miért nem jelezte hamarabb, hogy nem tud jönni?" "Hogy lehetnek ilyen felelőtlenek az emberek?"

Rosszabb esetben akár önmagunkat is ostorozhatjuk. "Biztos nem vagyok elég jó segítő." 

Pedig egyáltalán nem biztos, hogy erről van szó! Sokkal inkább az energia áramlásáról. Ha a "véletelen" (már aki hisz még az ilyesmiben...) úgy hozza, hogy valaki nem él azzal az értékes lehetőséggel, amit te adni tudsz, akkor az energiát nem mások, hanem önmagad, a saját életed megsegítésére kell fordítanod. Minél hamarabb túljutsz a mérgelődésen, annál gyorsabban és örömtelibb módon pótolhatod az energiáidat.

Hogyan szemlélhetjük másképpen ezt a kérdést?

Az első kérdés, amit feltehetünk magunknak ilyenkor, hogy "Mire kapom az időt?" Az idő ugyanis egy fontos és hasznos dolog. Ha kimarad egy oldásunk, akkor lehetséges, hogy van más, annál fontosabb vagy értékesebb dolog, amit meg kell tennünk. Érdemes áthangolni magunkat erre, ahelyett, hogy elvesztegetett időként tekintenénk a naptárunkban keletkezett "lyukra". 

Nézzünk néhány példát, hogy mire fordíthatjuk a felszabadult időnket?

Néha egy kis belső nyomozást igényel, hogy kiderítsük, mi számunkra az értékes idő. Hangolódjunk magunkra, mert az első mérgünk elpárolgásával élvezetes dolgok várhatnak ránk. Ehhez adok néhány ötletet alább, de a lista természetesen tetszés szerint bővíthető.

1. Aludj egyet. Segítőként lehetsz olyan kimerült, hogy a legjobb amit a felszabadult idővel tehetsz, az a pihenés. Ne gondolkodj tovább, mars aludni!

2. Mozogj egy kicsit! Menj, sétálj egy nagyot egy közeli parkban! Vegyél egy fagyit vagy egy kapuccsínót magadnak! Élvezd a nyugalmat!

3. Írj! Könyv, blog, cikk, fb poszt, napló? Bármelyik jó szórakozást jelenthet!

4. Nézz vicces videókat a youtube-on! Feldobhatod a napod vele.

5. Meditálj! Az elme lecsendesítésének legjobb módja. Segíthet, hogy nyugodtan és békésen érezd magad a legnehezebb körülmények között is.

Hogyan tisztelheted az idődet?

Természetesen felelős vagy a bevételeidért, a család és a vállalkozásod eltartásáért. Ezért törekedj arra, hogy jó klienseket vonzz magadhoz, azokat pedig, akik nem tisztelik az idődet, szeretettel engedd tovább az útjukon. Tehát amellett, hogy igyekszel feltöltődni, fontos lehet az is, hogy kiderítsd mi történt a klienseddel, illetve meghúzd a megfelelő határokat szükség esetén.

1. Írj kedvesen egy érdeklődő sms-t a késő kliensnek. Sajnos mindenkivel történhet vis major. Az is lehet, hogy dugóban áll vagy éppen kórházba került vagy elhagyta a telefonszámodat.

2. Legyen várólistád! Ha már abban a helyzetben vagy, hogy nem tudsz pár napon belül időpontot adni, akkor érdemes várólistát vezetni, és ha valaki 1-2 nappal korábban visszamond egy időpontot, hívhatsz helyette olyan klienst, aki már alig várja, hogy jöhessen. 

3. Bevezethetsz lemondási díjat. Én használom ezt. Pl. 24 órán belüli lemondásnál a vizitdíjad 50%-a, ha valaki el sem jön, akkor 100%-a. Sokan szokták kérdezni, hogy hogy pan hajtom be a lemondási díjat? A rövid válaszom: sehogy😊. Nem ez a lényeg! Vis majornál eleve nem is kérem el. Egyébként meg úgy kap legközelebbre időpontot a "felejtős" kliens, ha az összeg a számlámon megjelenik.

4. "Bünti időpont". Egy kollégám nem lemondási díjat használ, hanem csak 3-4 hét múlvára ad következő időpontot. "Addig még had' érjen a helyzet." - indokolta nekem egy beszélgetésünkben.

Tehát ha nem jön a kliens, akkor feltétlenül keresd meg, hogy mire kapod az időt, és gondolkodj el, nem kellene-e valamit tenned a határaid védelmében?

Sikeres oldásokat, és változni vágyó jó klienseket kívánok!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése